Een vertrouwde speelplek
Onze speelzaal heeft een huiselijke sfeer waar peuters zich thuis kunnen voelen. Het is een fijne plek die uitdaagt om te ontdekken en waar naar hartenlust gespeeld kan worden. Kleur en vormen zijn met zorg gekozen.
Er zijn veel natuurlijke materialen: hout, katoen, wol, aardewerk, zink en natuurproducten zoals dennenappels, planten en bloemen.
De seizoentafel laat zien wat er buiten door het jaar heen in de natuur gebeurt.

Spelend Leren
Peuters leren vooral via spel. Het is een natuurlijke manier om zich te ontwikkelen en dat stimuleren wij. Ons spelmateriaal prikkelt de fantasie. Met lappen, verkleedkleren, poppen, blokken of een stokpaard, maar ook met zand en water creëert een kind zijn eigen speelwereld. Veel materiaal kan op verschillende manieren gebruikt worden. Zo hebben wij geen stoeltjes maar bankjes die ‘’omgetoverd’’ kunnen worden tot bed, boot of trein.
Ook door het nabootsen van facetten uit het dagelijks leven krijgt de peuter grip op de wereld. Bezigheden als broodjes smeren, poppenkleren wassen, koekjes bakken en planten verzorgen krijgen bij ons veel aandacht.

Een ochtend bij de Poort
Ritme en regelmaat geven vertrouwen en zekerheid. Er is daarom een vast verloop van de ochtend met een balans tussen actie en rust, inspanning en ontspanning. Liedjes en verhalen worden gedurende langere tijd herhaald.

We beginnen samen in de kring. Dan maken we de klassenkabouter wakker. Vervolgens gaan we naar buiten. Na het buitenspelen gaan we weer terug in de kring en vertelt juf een verhaal op de verteltafel met poppetjes en materialen die bij het seizoen en het verhaal horen.

Ook zingen we liedjes die bij het seizoen passen. Het thema van de verteltafel veranderd na twee weken. Vervolgens gaan we fruit eten. Daarna gaan de kinderen spelen: ze bouwen kastelen van blokken of zand, strijken de poppenwas, hobbelen op het paard of vertellen met de kinderverteltafel hun eigen verhaal van die ochtend. Wie wil mag meehelpen met schoonmaakwerkjes of de voorbereiding de broodmaaltijd. De kinderen kunnen ook in het atelier gaan ”werken”; knippen, plakken, spelen met lijn, verven enz. Het kind kan allerlei materialen pakken om te gebruiken. Denk aan wol, lintjes, kartonnen doosjes, papier, dennenappels, klei, schelpen enz.

Dan ruimen we al zingende alles weer netjes op, gaan aan tafel, doen wat vinger-en handgebarenspelletjes, eten brood en drinken thee. Daarna is het tijd om naar buiten te gaan in onze grote tuin; glijden, klimmen, scheppen en rijden met de karren. Helpen in de tuin. Het buitenspel vinden we belangrijk, er is zoveel te ontdekken . De kinderen ervaren zo ook de invloed van de seizoenen.

De ochtend wordt afgesloten met het naar bed brengen van kabouter Wobbel. We zingen een slaapliedje en daarna worden de ouders door het kind met het belletje naar binnen geroepen.

Soms wordt het dagelijks ritme aangevuld door het vieren van een jaarfeest. Naast Sinterklaas, Kerst en Pasen schenken we aandacht aan de wisseling van de seizoenen, bijv. bij het herfst/ oogstfeest, lente-en zomerfeest. Het samen voorbereiden en toeleven daarnaar zijn hoogtepunten in het jaar.

Meer info kunt u o.a. vinden op de website www.sciogroep.nl of neem gerust contact op met één van de leidsters.

Wij geven een u graag een keer een rondleiding en/of beantwoorden uw vragen.

Peuterspeelschool de Poort (antroposofisch)

Nachtegaal 146
1628 DJ Hoorn
0229- 212342
Openingstijden maandag t/m vrijdag van 8.45 – 12.45 uur. Donderdag gesloten.

Stichting Kinderopvang Hoorn

tel: 0229-743743